logo-BG-v7.7-542x297

Visie

Nepalese droom

Wij raakten in 1989 bij Nepal betrokken door het taalkundig werk van Roland. Hij heeft voor het Himalayan Languages Project van de Leidse universiteit onderzoek gedaan naar het Yamphu Rai, een stammentaal die in het oosten van Nepal wordt gesproken.

Omdat we regelmatig bij de mensen in het dorp Hedangna gewoond hebben, zijn er toen hechte vriendschappen ontstaan.

“BlueGreens is de realisatie van een langgekoesterde droom: iets ondernemen met en voor onze vrienden in Nepal.”

Economische uitdagingen

Nepal heeft sinds haar omarming van democratie in 1991 roerige tijden beleefd. Momenteel worstelt het land met de onverbiddelijke modernisering van een oude agrarische samenleving. Hoewel de dorpsbevolking halsreikend uitziet naar wat technologie en handel aan welvaart kunnen brengen, hebben ze zelden de middelen dit in hun bestaan te integreren.

BlueGreens wil wegen openen voor de komende generaties om in deze ‘nieuwe wereld’ te participeren en zo te voorkomen dat werkloosheid en uitzichtsloosheid hun perspectief wordt. Wij willen samenwerken aan een wereld waarin de rijkdom van onze westerse economie middelen verschaft aan de Nepalezen om de droom van hun kinderen te realiseren.

We doen dit simpelweg door eerlijke handel. Wij proberen in Nederland een markt te creëren voor de Nepalse thee, zodat er geld verdiend wordt om bijvoorbeeld de kinderen te laten studeren. 
Voor 8 euro per maand kan een kind naar de middelbare school en voor 50 euro per maand kan een studie gevolgd worden aan de universiteit in Kathmandu.

Groter concept

BlueGreens maakt echter deel uit van een groter concept. BlueGreens werkt nauw samen met stichting Krupalaya die ontwikkelingsprojecten ondersteunt in Zuid-Azië. Een deel van de winst van BlueGreens gaat naar deze stichting, maar ook op allerlei andere manieren proberen we geld te genereren dat ten goede komt aan kleinschalige projecten in Nepal.